I det forrige forløb om tro har eleverne berørt den næste periode, som dansk historie er inddelt i, nemlig Vikingetiden. Eleverne skal bl.a. lære om og forholde sig til, hvordan vikingerne fandt frem i verden på deres togter. De skal også arbejde med vikingekongen Harald Blåtands betydning for Danmarks historie samt myten om kongens kristning. Endelig skal de lære om samfundsforholdene dengang, om familie, status, magt og ære samt om vikingernes hverdage, som for de fleste bestod af hårdt arbejde i markerne. Intentionen er, at eleverne opnår færdigheder og viden om vikingernes forudsætninger for at indrette sig og skabe de bedst mulige kår for sig selv og hinanden – hvilket bl.a. indebærer, at den voksende handel og etablering af handelsbyer får et særligt fokus.

I løbet af kapitlet skal eleverne undersøge og udtrykke sig sprogligt enkelt om to kilder. Den første er Ladbyskibet, hvor eleverne bl.a. skal producere deres egne historiske fortællinger og inddrage fremhævede ord fra den hjælpetekst, der følger med kilden. Udover at beskrive Ladbyskibet og dets indhold skal eleverne desuden anvende kilden som perspektiv på nutidige ”stormandsbegravelser”. Den anden kilde er vikingehjelmen fra Gjermundbo, som er den eneste hjelm fra tiden, vi kender til. I arbejdet med hjelmen skal eleverne bl.a. arbejde med eftertidens, dvs. nutidens, brug (og misbrug) af perioden. Her illustreret ved de ikoniske horn i vikingernes hjelme. Til sidst under overskriften Hvor ved vi det fra? skal eleverne lære mere om kanonpunktet Jellingestenen, som kort blev nævnt i forrige kapitel. Som led i udviklingen af elevernes kildekritiske bevidsthed, præsenteres de her for forhold, som problematiserer stenens udsagn og sætter spørgsmålstegn ved sandhedsværdien af dem. Opgaverne til afsnittet er formuleret med henblik på at styrke elevernes forudsætninger for senere at læse og undersøge kilder ud fra et kritisk perspektiv.

Ønsker klassen at udforske Vikingetiden yderligere og evt. teste elevernes viden og færdigheder i en fup- eller fakta quiz kan I inddrage Villeby.dk. Her kan I bl.a. supplere op på nogle af de nævnte nedslag og/eller arbejde videre med asatro og vikingernes guder som to selvstændige temaer.