I kapitel 10 skal eleverne arbejde med den første halvdel af perioden Middelalderen, dvs. tiden fra ca. 1050 – 1250. Udover at arbejde med konkrete begivenheder og faktuel viden om ændringer i samfunds- og leveforhold, skal eleverne – som i forrige kapitel om vikingerne – i det små kunne forklare, hvilke begivenheder der fører til, at perioden starter, der hvor den gør.

Kapitlet indledes med kongemagten i Danmark, som eleverne fra forrige kapitel nu ved kun tilfalder én enkelt person. Her skal de dels forholde sig til og vurdere kongens position, muligheder, magtbeføjelser og råderum dengang og sammenligne deres viden med nutidens kongehus. I den sammenhæng skal eleverne desuden møde konkrete personer, som har fået en særlig betydningsfuld plads i historien; herunder Valdemar den Store og kanonpunktet biskop Absalon. I arbejdet med sidstnævnte er det primære formål, at eleverne får færdigheder i og viden om Absalons samtidige og historiske betydning, og at de samtidig får en forståelse af, hvordan familie- og magtstrukturer så ud dengang. Fra Absalon uddybes udviklingen af kirke og klostre i Danmark. Intentionen er, at eleverne får en fornemmelse af det kristne fællesskab, som en fællesnævner der gennemsyrer samfundet i perioden, og hvis værdier det danske samfund i dag fortsat refererer til. I forlængelse heraf skal de tillige arbejde med nogle af de grundlæggende faktorer, der gør et samfund muligt; nemlig det økonomiske og juridiske system hvor tiende og tinget er i spil.

Til kapitlet hører to kilder, og begge kilder er bygninger: Fjenneslev Kirke og Nyborg Slot. I arbejdet med kilderne skal eleverne bl.a. inddrage deres viden om magt, men de skal også anvende kilderne som afsæt til at arbejde videre med kirker og borge fra tiden – som lokalhistoriske spor og/eller som spor i Danmark generelt.