Forløbet Magt er et tema, hvor eleverne skal omkring magtens mange forskellige udtryk. Både i fortid, nutid og fremtid. De skal dels forholde sig til hvad magt er, hvordan magt kan se ud, og hvad magt kan bruges til. Intentionen er, at eleverne aktivt forholder sig til sammenhænge mellem magt og historie, og at de kan udpege forskellige måder at udøve magt på. Magt er i den sammenhæng ikke en entydig størrelse, men et komplekst apparat af bl.a. fordelagtige aftaler mellem mennesker, demagogisk tæft og/eller økonomisk overlegenhed.

Eleverne introduceres for et tema, som de vil kunne genkende i stort set alle de historiske perioder og samfund, de skal arbejde med i 4. klasse. I løbet af Oldtiden, Vikingetiden og Middelalderen ændrer magtfordelingen i Danmark sig markant. Politisk ændrer kongemagten sig fra flere konger på samme tid til én, og kirken får større og større indflydelse. Det smitter af på samfundet, som eleverne allerede fik en forståelse af i forløbet Historie, 4. klasse.

Som led i arbejdet med magt som historisk og nutidigt begreb, skal eleverne arbejde med en kilde, hvis (status)symbolværdi er det bærende element i analyse og fortolkning. De skal bl.a. forholde sig til kildens ophavssituation, dvs. den sammenhæng den er blevet til i, samt sammenligne og aktivere kildens funktion ind i deres egen samtid. Målet er, at bevidstgøre eleverne om hvordan statussymboler anvendes som en eksplicit måde at fremvise sin magt i samfundet på, men også at formidle viden om hvordan statussymboler ændrer indhold og udseende over tid og sted. Engang var det flintknive, svanevinger og tandperler fra vildsvin, hjorte og elge. I dag er det andre ting, vi forbinder med magt og/eller status.