Det første historiske forløb i 4. klasse handler om Jernalderen og skal læses i sammenhæng med forløbet om Bronzealderen, som eleverne arbejdede med i 3. klasse. Her fik de bl.a. viden om, hvorfor perioden hedder, som den gør, og hvordan bronzen skabte handelsforbindelser mellem nord og syd. Inden klassen begynder på den nye periode, kan I med fordel repetere hvad eleverne husker fra sidste år, og hvad de forventer at lære mere om i dette kapitel, med den meget sigende overskrift.

Forløbet indledes med det nye råstof, som gav mennesker mulighed for at ”gå til” samfundet på en ny og kvalitativ forbedret måde, ligesom perioden også er karakteriseret ved, at flere og flere små landsbyer begynder at figurere i landskabet. Undervejs skal eleverne arbejde med to kilder: Den første er Tollundmanden, hvor eleverne bl.a. skal aktivere deres forestillingsevne og beskrive en dag i hans liv. Den anden kilde er Gundestrupkarret. Eleverne får lidt information om karret, og skal herefter give kvalificerede bud på, hvor karret mon stammer fra, samt reflektere over dets skæbne samt offergaver i det hele taget.

Vil I udforske Jernalderen yderligere og evt. teste elevernes viden og færdigheder i en fup eller fakta quiz, kan I vælge at inddrage Villeby.dk, hvis skolen abonnerer på det. Her finder I supplerende materialer samt mulighed for at arbejde interaktivt med en billedfortælling fra perioden.