I elevbogens første kapitel skal eleverne stifte bekendtskab med flere af historiefagets særlige karakteristika. I 3. klasse var titlen på første kapitel formuleret som et spørgsmål – Hvad er historie? – i 4. klasse er spørgsmålstegnet erstattet af et (skjult) udråbstegn. Kapitlet indledes med en sommerfugle-analogi, hvis formål er at illustrere historie(n) som et sammenhængende fænomen. Dvs. at Danmarks historie dårligt kan adskilles fra verdenshistorien – eller med det enkelte individs historie. Kapitlet skal desuden give eleverne et indblik i og en forforståelse af, hvad et isoleret begreb som samfund er, så de senere kan reflektere over og anvende det i historisk kontekst.

Endelig konkretiseres og eksemplificeres samfund som de byggerier, mennesket gennem historien har bygget – og efterladt – som kilder til fortolkning og forståelse af, hvordan samfund engang så ud og fungerede. Intentionen er, at klæde eleverne på til at arbejde aktivt med forskellige typer af bygningsværker og monumenter gennem bog og web’s øvrige kapitler, og at de kan forholde sig til bygningsværker i deres nærområde som historiske spor.