Rundt om Øresund, 5. klasse-stort

I det sidste forløb skal eleverne arbejde med Øresund igennem de seneste 1000 år. I løbet af de historiske nedslag og tematikker, eleverne har arbejdet med siden 3. klasse, har vand (havet) være til stede mere eller mindre eksplicit.

Indledningsvist præsenteres Øresund som vidne til en historie, der både tæller livlig handel og voldsomme krige. Efter det skal eleverne bl.a. omkring Øresund som internationalt farvand, dets rolle i forholdet mellem Danmark og Sverige samt hvilke spor af historien, havbunden og kysterne omkring farvandet gemmer på i dag. Afsnittet Hvor ved vi det fra? har dermed fokus på havarkæologi, hvor eleverne i 4. klasse lærte om luftarkæologi og i 3. klasse om jordarkæologi.

Formålet med temaet Rundt om Øresund er, at eleverne lærer om farvandets betydning op igennem tiden, og at de herigennem får en viden om havenes medvirken i det store årsags-sammenhængs-puslespil, den levede og fortalte historie består af. I sammenhæng med Øresundstemaet skal de desuden arbejde med en af de store gobeliner, som Frederik 2. fik vævet til Kronborg efter restaureringen af slottet i 1570. På den valgte gobelin optræder Øresund som baggrund, mens Danmarks tronarving, Christian 4., står ved siden af kongen. I arbejdet med kilden øver eleverne deres færdigheder i at sammenholde deres viden om Østersøen med et konkret motiv og at læse det ind i en større relation, hvor overvejelser om samtid og fremtid er vævet ind i elevspørgsmålene.

I 6. klasse skal eleverne desuden lære mere om kanonpunktet Christian 4., hvorfor gobelinen på den måde også kommer til at fungere som en fin afslutning på historieundervisningen i 5. klasse.