Opdagelsesrejser, 5. klasse-stort

Kapitlet Opdagelsesrejser er et temakapitel, der relaterer sig til flere af de historiske kapitler i elevbogen og binder dem sammen i en større forståelse af motivet for at rejse ud. Hvis eleverne har arbejdet med På sporet af historien i 4. klasse, kan I med fordel bruge lidt tid på at samtale om deres forforståelse fra kapitlet På farten. Herfra ved de, hvordan handel tidligt trak mennesker ud af deres velkendte omgivelser og ud i det ukendte.

I dette forløb præsenteres flere af verdens første store opdagelsesrejsende, hvor bl.a. den italienske købmand Marco Polo og nordafrikaneren Ibn Battuta skiller sig ud. Eleverne skal lære, hvor de rejste hen, hvordan de kom frem, og hvad de bragte med tilbage. De skal desuden kunne forholde sig til Jordens overflade som et begrænset bekendtskab for mange europæere, og hvor områder på den anden side af de store verdenshave var mål for konger, dronninger og dristige eventyrere. I den sammenhæng indgår også et afsnit om videnskabernes udfordringer med at regne jordens overflade ud og tegne kort, som de modige sømænd kunne navigere efter.

Eleverne skal desuden arbejde med et uddrag af Jens Munks dagbog som kilde. Jens Munk var en dansk opdagelsesrejsende, som blev sendt ud af den danske kong Christian 4. for at finde en hurtigere søvej til Østen og Afrika. Målet med kildearbejdet i denne kontekst er at bruge dagbogen som afsæt for en diskussion om første- og andenhåndskilder og lade eleverne diskutere, om de mener, en kilde er troværdig eller ej.