Reformationen, 5. klasse-stort

Forløbet Reformationen formidler Martin Luthers historie, hans 95 teser om den katolske kirkes aflad og hvad hændelsen kom til at betyde for kirke og samfund rundt om i verden. Reformationen er et kanonpunkt, hvorfor ét af forløbets flere fokusområder er orienteret mod dette færdigheds- og vidensmål. I forhold til elevbøgernes kronologiske organisering kigger vi her indledningsvist et par år bagud i tid i forhold til det forløb, eleverne netop har afsluttet om Grevens Fejde. Denne redigering af stoffet er et aktivt valg, da Grevens Fejde ligger før Reformationen i Danmark og er en af årsagerne til, at Luthers lære bliver gennemført her. I undervisningen med de to forløb Grevens Fejde og Reformationen vil det være en god støtte for eleverne med en synlig tidslinje, så årsager og sammenhænge i de aktuelle år (1517-1536) er tydelige og løbende kan genbesøges og udvikles på.

Martin Luthers historie hænger tæt sammen med den historiske begivenhed, vi kender som Reformationen. Eleverne skal derfor lære om den tyske munk, hans bevæggrunde for at gøre oprør mod den magtfulde katolske kirke, og hvordan han lykkedes med at overbevise katolske konger til at effektuere protestantismen i deres respektive lande. I de spørgsmål, som er integreret i forløbet, er der lagt vægt på elevernes evne til at forestille sig og til at overveje mulige bevæggrunde til de handlinger, de forskellige aktører foretager undervejs. I andre opgaver skal eleverne knytte deres viden om fortiden til forhold i nutiden.

Til forløbet hører en kilde; et tekstuddrag fra Skibbykrøniken. Kilden er valgt, fordi den er en af de få øjenvidneberetninger vi har fra tiden, skrevet af en katolsk præst. Derudover har kilden en spændende historie, som giver eleverne mulighed for at digte med om forfatterens videre skæbne.