Den arabiske verden, 5. klasse-stort

Kapitlet om Den arabiske verden indledes med den handel, det forrige kapitel havde som sit primære indhold. Formålet er at henlede elevernes opmærksomhed på handlens betydning i Middelalderen; ikke kun i forhold til fysiske varer og/eller videndeling, men også hvordan de fine silkestoffer, ædelmetaller og eksotiske krydderier fandt frem til europæerne – blandt dem de nordiske vikinger. De arabiske købmænd får her hovedrollen, mens det samtidig fremhæves, at forholdet mellem de kristne europæere og de (senere) muslimske arabere ofte var temmelig anstrengt. Som det her indikeres, er det vanskeligt at skille arabernes historie fra muslimernes, hvorfor eleverne efter et problematiserende forord introduceres for profeten Muhammeds historie. Over de næste sider skal eleverne læse om og arbejde undersøgende med de muslimske araberes magt og erobringer i bl.a. Spanien. I de opgaver, som følger, er der lagt vægt på, at eleverne forstår religionens betydning for den historie araberne har med sig, og som gjorde muslimerne i stand til at erobre ret store dele af verden – og herigennem sætte synlige spor af deres tilstedeværelse. Både i arkitektur og i de lokale sprog. Kapitlets sidste afsnit Hvor ved vi det fra … har netop fokus på sproget som en kilde til viden om arabernes væren og bliven. Det samme har opgaverne, hvor eleverne sammen skal undre sig over mangfoldigheden i det danske sprog, hvor ca. 90% af ordene oprindeligt stammer fra andre sprog.

I løbet af kapitlet skal eleverne desuden arbejde med en skriftlig kilde, et brev, hvor en arabisk diplomat beskriver et møde med vikingerne.