Middelalderen, 5. klasse-stort

I kapitel 2 skal eleverne arbejde videre med anden halvdel af Middelalderen. Den første halvdel blev de præsenteret for i 4. klasse, hvor de bl.a. lærte om Biskop Absalon, kirkens magt, Riddertiden samt almindelige menneskers muligheder og – ikke mindst – begrænsninger. I dette kapitel skal de bl.a. omkring pesten, den voksende handel mellem lande tæt på og langt væk, kongemord, opdagelsesrejser og nye opfindelser af væsentlig betydning for historiens gang, fx medicin og bogtrykkerkunsten.

Eleverne møder indledningsvist et relativt stabilt Danmark, hvor kongen, kirken og adelen fortsat sætter dagsordenen. Befolkningen var delt ind i stænder, hvilket ikke altid var et problemfrit forhold, da især bøndernes rettigheder var yderst begrænsede. I den sammenhæng skal eleverne arbejde med periodens mange bondeoprør. Her består øvelsen bl.a. i at kunne identificere sig med bøndernes forhold samt i det hele taget at få et greb om magtbalancen i landet og sammenligne med nutidens.

I kapitlet skal eleverne læse og besvare spørgsmål til kilden Folkesagn om den sorte død. Målet med arbejdet er flere. Først og fremmest skal eleverne øves i at læse og forstå kildens indhold og hensigter, men de skal også undersøge og vurdere, hvorvidt kilden, som i kraft af sin genre ligger i en gråzone, når det kommer til troværdighed, er troværdig eller ej.

I løbet af elevbogens tekst møder eleverne en del svære og/eller fremmede ord, som de via forskellige øvelser skal arbejde eksplicit med. Dette for at imødekomme fagets særlige diskurs og for at klæde dem godt på til elevbogens øvrige kapitler, hvor flere af ordene og begreberne gentages.